czwartek, 28 marca 2013

Kanadyjskie sukienki

„Kanadyjskie sukienki” - Kino rodem z second-handu

Maciej Michalski - scenarzysta i reżyser owego filmu. Myślę, że to mu należą się owacje na stojąco! Pomimo, iż film został nakręcony przy minimalnych nakładach środków finansowych (częściowo własnym sumptem), licznych problemach ze sprzętem, castingiem czy setką innych możliwych przeszkód to udało mu się osiągnąć to co chciał nam przekazać:
„Moim zamiarem było pozbawienie, nas Polaków, kompleksów. Chciałem pokazać nasz kraj, nasze domy i ludzi w sposób niezwykle ciepły, rodzinny. Śpiewy przy stole, tańce przez pokoje. Oni wtedy tak widzieli Kanadę, zapominając o swoich atutach, o sile naszej kultury. Kanada była pogonią za dolarami, czymś, co towarzyszy nam w świecie współczesnym, zacierając bezpowrotnie tamte czas”

„Na urodzinach Zofii przenosimy się w świat polskiej wsi z lat 80tych. Urodziny te są wielką ucztą smaków, kolorów, ludzi tamtego czasu, ale przede wszystkim oczekiwaniem na przyjazd Amelii i Tadeusza - córki i męża mieszkających od 10 lat w Kanadzie.”
Film Macieja Michalskiego u odbiorcy z pewnością nie wywoła neutralnych emocji. Każdy widz indywidualnie oceni karykaturalne przedstawienie postawy i mentalność bohaterów oraz paradoksalnie ukazane czasy PRL-u. Siedząc w sali kinowej były momenty, że nie wiedziałam czy się śmiać, czy płakać, czy się wkurzać. Jednak te wszystkie zabiegi reżysera nie były użyte przypadkowo. Film oparty jest w dużej mierze na „życiowej prawdzie” czyli własnych przeżyciach i doświadczeniach Macieja Michalskiego.

Myślę również, że obsada aktorska była godna podziwu. Anna Seniuk, Ewa Kasprzyk oraz Zofia Czerwińska dają popis klasycznego i pięknego aktorstwa. Myślę, że nie tylko mi to te wybitne artystki kojarzą się właśnie z tamtymi czasami.

Dla mojego pokolenia czasy PRL-u jednak są jednak czymś bliskim w czasie lecz odległym w rozumowaniu tego co się kiedyś działo. „Kanadyjskie sukienki” pokazuje nam tą gorzką rzeczywistość. Kanada – bogactwo, dolary i sukienki. Taki obraz tego rajskiego ogrodu kreował się wśród ludzi mieszkających w latach 80-tych na polskiej wsi. Jednak chyba każdy wie, że nie do końca wszystko było takie idealne w tym „lepszym świecie”. Gdzieś był ukryty ten zakazany owoc, który nagle wszystko niszczył, psuł i okaleczał.


-eMKa

1 komentarz:

  1. Witam
    Występujemy z propozycją wzięcia udziału w projekcie, którego celem jest propagowanie i promocja najlepszych artykułów polskich blogerów zajmujących się szeroko rozumianą kulturą i rozrywką.

    Kulturalna Szafka to w pełni niekomercyjny projekt, którego celem jest, z jednej strony - informować jak największe grono odbiorców o najciekawszych wydarzeniach; z drugiej strony – pasjonatom tematu, a więc blogerom, dziennikarzom i recenzentom, udostępnienie przestrzeni działania, na której będą mogli przekazywać innym swój punkt widzenia na temat wybranych wydarzeń kulturalno-rozrywkowych.

    Interesuje nas wszystko co związane jest z tak zwaną kulturą wysoką i popularną. Wszystko, co zajmuje Was na co dzień, a co potencjalnie zająć może również innych – a więc kino, teatr, muzyka, grafika, sztuki piękne, literatura oraz inne dziedziny szeroko rozumianej kultury – to sedno Kulturalnej Szafki.

    Nasz FanPage, organizacja non-profit, to również świetne miejsce promocji prowadzonych przez Was blogów i stron tematycznych.
    Naszym zdaniem Wasz blog w pełni spełnia wszystkie nasze kryteria dlatego wychodzimy z propozycją podjęcia luźnej współpracy, której zakres polegać będzie na wymianie barterowej:

    Ze strony autora bloga/strony oczekujemy:
    - Informacji drogą mailową o gotowości wzięcia udziału w projekcie, co równoznaczne będzie z gotowością udostępnienia artykułów (rzecz jasna linkowanych bezpośrednio ze strony danego bloga!)
    - Informacji drogą mailową w przypadku, jeśli autor zechce polecić nam któryś ze swych opublikowanych lub dotąd nieopublikowanych artykułów.

    Z naszej strony zapewniamy:
    - Promocję (bezpłatną!) bloga i treści na nim zawieranych (niemal wszystkie informacje udostępniane czytelnikom Kulturalnej Szafki podawane są w formie postów zawierających link do strony źródłowej – Waszego bloga – oraz wybranego fragmentu danego artykułu, np. leadu).
    - Możliwość uczestniczenia w projekcie, którego celem jest udostępnienie odbiorcom najlepszych polskich blogów Możliwość stron tematycznych.
    - Możliwość dotarcia, dzięki naszej działalności (w tym prowadzonych przez nas kampanii reklamowych na łamach Facebooka) do szerszego grona odbiorców.

    Zaplanowaliśmy intensywną kampanię reklamową Kulturalnej Szafki, której zasięg obejmie polskich użytkowników portalu społecznościowego Facebook. Innymi słowy – będzie o nas głośno.

    Informację mówiącą o chęci wzięcia udziału w projekcie (co oczywiście do niczego nie zobowiązuje, a zwraca jedynie naszą uwagę na danego bloga) proszę przesyłać na adres remek@klubszafa.pl.

    A jak to wygląda w praktyce: https://www.facebook.com/KulturalnaSzafka

    Z poważaniem
    - Remek Piotrowski - redakcja FanPage Kulturalna Szafka
    remek@klubszafa.pl

    OdpowiedzUsuń